zondag 3 maart 2019

Vierentwintigste etappe, Montfort – Sittard

 29 juni 2018
Vierentwintigste etappe, Montfort – Sittard

Vandaag was het de bedoeling om met de fiets vanaf Sint Geertruid naar het station van Maastricht te fietsen en vanaf daar met trein en bus naar Montfort te reizen. Helaas gooide het personeel van het openbaar vervoer roet in het eten door te staken. Daarom heeft Els mij met de auto naar Montfort gebracht vanwaar mijn vierentwintigste etappe mij naar Sittard zal brengen.
D'n Tómp of de Grauwert
Vanaf het Rozenhofje loop ik om acht uur al snel het buitengebied in waar direct buiten de bebouwde kom D’n Tómp of De Grauwert, langs het Pieterpad ligt. Het is de ruïne van Kasteel Montfort dat al rond het jaar 1260 in opdracht van Hendrik de Derde is gebouwd. Het heeft vele fasen van verbouwingen, belegeringen, branden en afbraak meegemaakt, waardoor nu nog de gedeeltelijk gerestaureerde ruïne het overblijfsel is. 
Kasteeltuin
D’n Tómp was eeuwenlang één van de grootste kastelen van Nederland. Tegenover het kasteel ligt een prachtig aangelegde kasteeltuin die nog op ambachtelijke wijze is aangelegd en onderhouden met oude gewassen struiken en bloemen.

Ik wandel rustig verder en verlaat de verharde weg om via een stenen brug verder te gaan over een onverharde weg die de scheiding is tussen een bosje en de akkers. Hier zie ik al snel de eerste beregeningsinstallaties die de al weken door droogte geteisterde akkers moeten bevloeien. Hierdoor zie ik bij een strakblauwe hemel regelmatig prachtige halve regenbogen, die vaak mooie plaatjes opleveren.
Prachtige halve regenbogen....
Even later passeer ik het Kranenbroek, een ven in het stuifzandgebied “Het Marissen”, ten noordoosten van Peij. Ik passeer Peij en loop langs een stukje van de Vulensbeek naar Slek.
Vlak voordat ik bij Slek aankom staat er langs het pad een monumentje voor het Paardje van Pleij. In 2014 is daar in de grond “de pot met goud” gevonden: 12 gouden munten, een tiental stukken zilver en een gouden ring. De laatst gedateerde munten zijn tussen 407 en 411 na Christus geslagen door keizer Constantijn de Derde. 
Paardje van Pleij

De gevonden schat zal daarom ook in die tijd zijn begraven. Waarom, dat zal waarschijnlijk nooit duidelijk worden.  Eén van de stukken zilver is het restant van een zilveren schaal waarin een verguld paardje met ruiter is gegraveerd. Dit paardje geeft daarom haar naam en beeltenis aan dit monumentje.
Ik passeer Slek en even later ook Heide. Vlak voordat ik de Duitse grens weer oversteek loop ik door en langs het IJzerenbosch. Daarna passeer ik de Duitse grens en nadat ik Isenbruch ben gepasseerd kom ik vlak bij Nieuwstadt weer op de grens met Nederland en volg deze tot vlak voor het Duitse Millen waar ik Duitsland weer in loop. Na Millen gaat het weer naar de grens en volg die wederom een 500 meter, tot ik vlak bij Sittard Nederland weer in loop.
Millen is eer bijzonder plaatsje. Er is nl ook een gelijknamig kasteel, Kasteel Millen dat aan de Nederlandse kant van de grens ligt. Het Pieterpad gaat verder en langs de Geleenbeek wandel ik de bebouwde kom van Sittard binnen. 
Galenbeek
De Geleenbeek is met een 143 km lengte de langste beek van Nederland en ontspringt bij Benzenrade, vlak onder Heerlen, en mondt bij Stevensweert, vlak bij Maasbracht, uit in de Maas. De bron van de Geleenbeek, in de kelder van Benzeraderhof, ligt op 120 meter +NAP en bij de monding van de Maas heeft het een verval van 97 meter over 143 km, dus een verhang van 97m/143.000 m.
Skyline van Sittard
Ik wandel verder naar het centrum van Sittard waar ik me om kwart over 1 op het eindpunt van de etappe met een voldaan gevoel op het terras van Down Under in de schaduw laat neerzakken aan een tafeltje. Ik bestel een Affligem Trippel en een lekkere Australische hamburger. Als ik dat op mijn gemak weggewerkt heb begeef ik me naar het station waar ik de trein naar Maastricht pak. Els haalt me daar weer op en we sluiten de dag op de camping in Sint Geertruid af.

Vandaag heb ik in ongeveer 5 uur en 1 kwartier 24 km afgelegd.
In totaal heb ik in 109 uur en een kwartier 455 km afgelegd.

Ik heb nog 37 km te gaan naar de Sint Pietersberg.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten