dinsdag 13 oktober 2015

Twaalfde etappe, Holten – Laren

11 oktober 2015
Twaalfde etappe, Holten – Laren

Vandaag loop ik twee etappes. Van Holten naar laren en van Laren naar Vorden. Ik sta vroeg op om om kwart over 8 met de trein naar Holten te vertrekken. Na een overstap in Almelo kom ik om 10 over 9 in Holten aan waar mijn wandeling begint. In Holten wordt mijn wandeling omlijst door het gebeier van de kerkklokken die de gelovigen ter kerke roepen. Vandaag is de natuur mijn kerk.
"het gebeier van de kerkklokken die de gelovigen ter kerke roepen"
Het is prachtig mooi weer, wind uit het oosten, helder blauwe lucht en lekker fris. Ik heb me warm aangekleed en heb het de hele dag niet koud gehad.
Al snel verlaat ik het dorp Holten en loop ik tussen de maisvelden door langs de voet van de Beuseberg. 
Loop ik tussen de maisvelden door
De vorige etappes heb ik aangegeven hoe hoog de bergen op en langs mijn pad waren en dat zal ik dan ook maar met deze berg doen: de Beuseberg is 33,7 meter hoog. Ik heb de berg niet gezien, maar hij is er wel.
Een eindje verder is het gemaaide gras in de berm nog wit berijpt. Wat maar weer aangeeft dat het afgelopen nacht heeft gevroren. Als ik onder eikenbomen door loop hoor ik om me heen de eikels uit de bomen vallen. De stevige wind is daar mede debet aan.
Al snel zie ik in de Zendmast Markelo wazig opdoemen. Met zijn 187 meter hoogte, inclusief antenne, is het een imposant monument. Toen ik nog met mijn ouders op camping de Hoch bij Rijssen kampeerde boezemde die hoge toten al ontzag in. De toren is niet meer in gebruik, maar sloop is niet aan de orde.
Zendmast Markelo
Ik vervolg mijn weg via het viaduct over de A1 / E30. De Europese weg 30 loopt van Cork in Ierland naar Omsk in Rusland. Een afstand, hemelsbreed, van ca 5100 km en over de weg van ca 5800 km. Het is echter lastig om deze weg zonder omwegen af te rijden, omdat tussen Felixtowe in Engeland en Hoek van Holland geen ferry meer vaart.
De route gaat verder langs de schipbeek. De Schipbeek, tot 1404 de Hunneper Aa genoemd, is onderdeel van een bekenstelsel tussen Ahaus en Deventer. Rond 1404 is het bekenstelsel door uitdieping en verleggen bevaarbaar gemaakt. Rond 1746 heeft de Deventer ondernemer Hendrik Lindeman de bevaarbaarheid opnieuw laten verbeteren en vanaf die tijd maakten iedere dag zo’n 20 tot 30 zompen gebruik van de route.
Schipbeek
Een heel eind verder wandel ik Landgoed Verwolde in. Dit Landgoed is, zoals alle landgoederen in “De Graafschap” door de Graaf van Zutphen aan een van zijn vrienden in beheer gegeven. In 1776 de familie Van der Borch van Verwolde hier een landhuis in Louis XVI stijl laten bouwen, het Huis Verwolde. Ik loop hier zelfs een stukje verkeerd, niet meer dan een kleine 200 meter, maar zie al snel mijn vergissing in.
Huis Verwolde

Even later loop ik langs de voormalige pastorie De Binnenhof, oorspronkelijk uit de 18e eeuw, maar in de 19e eeuw uitgebouwd tot een mooie villa voor de Freule Verwolde.
Ik stuur mijn zus Riky een berichtje dat ik rond kwart over 12 in Laren denk aan te komen en net voor het tunneltje onder de N332 komt de auto van Marcel en Riky mij tegemoet. Riky loopt samen met mij de laatste 300 meter naar het centrum van Laren en Marcel vertrekt weer naar Apeldoorn.
Riky en ik drinken eerst een kop koffie bij Stegeman in “het centrum” van Laren.

Vandaag heb ik tot Laren in ongeveer 3 uur 15 km afgelegd.
In totaal heb ik in 50 uur en 3 kwartier 222 km afgelegd.
Ik heb nog 260 km te gaan naar de Sint Pietersberg.

..........


Geen opmerkingen:

Een reactie posten