dinsdag 13 oktober 2015

Terugkijkend op het eerste deel van het Pieterpad

Pieterburen – Vorden

Deel 1 van het Pieterpad, Pieterburen – Vorden, heb ik nu bijna helemaal gewandeld (het laatste stukje naar Kasteel Vorden pik ik de volgende etappe mee). Ik heb gedeelten met mijn dochter Rebecca, mijn zoon Jasper, mijn zus Riky en mijn (hard)loopmaatje Wilma gewandeld. Andere gedeelten heb ik alleen gewandeld.
Over het algemeen heb ik mooi weer gehad. Wat wil je ook als je op basis van de weersverwachting besluit of je komend weekend gaat wandelen.

Ik heb erg genoten van:
de weidsheid van Groningen
de bossen en de heide van Drenthe

het heuvelachtige en de heide in Overijssel

de landgoederen van het eerste gedeelte van Gelderland.


Hoewel ik ontmoeting als één van de kernwoorden boven aan mijn blog heb staan, valt dat een beetje tegen, maar het blijven heel vluchtige contacten: O, jij loopt het Pieterpad ook? Waar ben je begonnen? Mooi weer he? 
Je komt Pieterpatters, Pieterwandelaars, Pieterpadgangers, Pietergenieters en alle anderen die over het Pieterpad trekken tegen of achterop
Soms loop je een eindje met iemand op en dan hoor je waar ze vandaan komen of hoe de reis van of naar de wandeling georganiseerd is, maar veel verder dan dat gaat het eigenlijk niet.
 Een gesprekje over de heg met een bewoner gebeurt nog veel minder
Plezier heb ik echter wel van mijn wandelingen. Ik loop vaak te fluiten, of er zingt gewoon een liedje in mijn hoofd.
 Bedouwde heide, 
een zonnestraal die tussen de bomen door piept,

een mooi gekleurde paddenstoel, 
een Schotse Hooglander
of een zwartbonte koe die tot zijn buik in het water staat,
 een adder die je pad kruist,

een kistje verse appels daar speciaal voor de Pieterpadwandelaars neergezet,
allemaal cadeautjes, zo maar voor het oprapen als je er maar oog voor hebt. Daar heb ik plezier van, daar doe ik het voor.
De zere voeten aan het eind van de dag, of toch weer die nare blaar op m’n grote teen, de logistieke klus van en naar een etappe, een klein buitje of motregen onderweg of een heel stuk langs een bedrijventerrein of een wat drukkere weg wandelen, dat neem ik graag op de koop toe.

Ik hoop dat ik de volgende 13 etappes van deel 2 van het Pieterpad met net zo veel, of nog meer genoegen zal wandelen.

1 opmerking: