zondag 8 juni 2014

Derde etappe Groningen - Zuidlaren

8 juni 2014

Derde etappe, Groningen-Zuidlaren

De dag begint vandaag net als gisteren vroeg met een ontbijtje van verse broodjes, met als extraatje een zachtgekookt eitje. Na het ontbijt brengt Els Jasper en mij naar het station in Groningen waar Jasper en ik beginnen aan de derde etappe naar Zuidlaren.
Nadat we het spoor zijn overgestoken lopen we langs het Noord Willemskanaal. Eerst nog langs bebouwing, maar al snel door de natuur tussen het kanaal en het Hoornse Meer in de richting van Haren.
Waar was het feestje…

....Hier was het feestje


 Onderweg spotten we nog twee keer een ooievaarsnest met jongen op het nest.

Ooievaar met jong


 Langs en na Haren lopen we over onverharde paden door watergebieden en boswallen. De weidse uitzichten waar we boven Groningen zo van hebben genoten zijn hier ver te zoeken. Het landschap is echt veranderd.
Als we voorbij het natuurgebied ‘de Appèlbergen’ zijn gekomen begint het te regenen. Gelukkig zien we Herberg Vrieling even verderop. Daar nemen we op het terras onder een parasol een kop cappuccino en warme chocomel met slagroom. We komen aan de praat met een jong stel aan het tafeltje naast ons en zij bieden spontaan aan om onze tocht met twee paraplus van Siniat te sponsoren.

De wandelaars met de paraplu's


 Wij zijn heel blij met de paraplu's. Op de verdere tocht hebben we er veel profijt van. Even later zijn we bij het natuurvriendenhuis ‘De Hondsrug’ waar we een heerlijke magnum nemen. We lopen verder en komen langs het meest noordelijk gelegen hunnebed van de Hondsrug en het enige veldexemplaar in de provincie Groningen. 

Het Groningse hunnebed


Het hunnebed ligt in een bosje. Het is geen groot hunebed, maar toch…. Nog geen kilometer verderop komen we langs de twee meest noordelijk gelegen hunnebedden van Drente. 

De hunebedden in Drente


Pal naast deze twee hunnebedden is in het verleden een boerderijtje gebouwd. Heel bijzonder om zo vlak naast een graf uit de trechterbekertijd te gaan wonen. Als we verder lopen komen we in Zuidlaren aan waar Els en Rebecca in de poffertjeskraam op ons zitten te wachten. We nemen nog een bord poffertjes en wat te drinken en rijden daarna terug naar Winsum.

De Standen:

Vandaag heb ik in ongeveer 5 uur 21 km afgelegd.

In totaal heb ik in 12 uur en een kwartier 51 km afgelegd.

Oude spoorbrug over het spoor bij Glimmen

Het Pieterpad door het heidegebied

In dit mooie Pinksterweekend heb ik drie etappes afgelegd, één meer dan ik had verwacht. Het is in mijn voeten te voelen, maar ik heb gelukkig geen blaren opgelopen. Het waren 3 etappes met alle drie een eigen karakter. Dit beloofd veel goeds voor de toekomst.
Ik hoop jullie bij de volgende etappes weer mee te laten genieten van mijn wandelingen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten